Kostnaderna som inte syns

Svenska företag lägger miljarder på förpackningar, emballage, etiketter och märkning. Men ogenomtänkta förpackningar eller mindre effektiva flöden gör att spillet i många företag kan räknas till miljoner. Och även i de bästa företagen finns det utrymme för förbättringar.

stonesEn av dessa förbättringsprojekt är att se över leverantörsbasen. Det pratas mycket om hur viktigt det är att optimera antalet leverantörer. Kanske har du själv hört att ert mål är att halvera antalet leverantörer. Men vad är nyttan med det, och vilka kostnader spar man egentligen in på?

Att ha en leverantör för wellpapp, en för plast och en för t.ex. tejp ger inte bara administrativa kostnader i tid och pengar, utan leder också till ett sämre helhetstänk och färre möjligheter att se över artiklar och material. Kvalitetssäkringen av processer är en faktor som blir lidande med fler kockar i gröten.

Så hur kan man enkelt beräkna vad en leverantör egentligen kostar? I vår kalkylmodell tar vi fasta på kostnader för fakturahantering, kundbesök, orderläggning och hantering av inleveranser. Kostnader som är kopplade till varje leverantör. Jämför man dessa kostnader för 5 leverantör med 1 leverantör är skillnaderna i både tid och kostnad tydliga. Testa själv i vår kalkylmodell.

Att se över leverantörsbasen kan alltså vara en kostnadsfråga samtidigt som man effektiviserar många andra faktorer. Då frisätts också resurser som kan läggas på andra saker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s