Alla äggen i samma korg

eggs-in-basket

Registervård, kvalitetssäkring, materialoptimering… Vad är det dessa tre begrepp har gemensamt? Jo de kan alla reduceras, förbättras eller optimeras genom att alla äggen läggs i samma korg.

Vi har i flera projekt med våra kunder hjälpt dem att se fördelarna med att se över antalet olika material, artiklar, processer och flöden. Ju mer som ska administreras, desto mer resurser krävs i både administration, personal och pengar. Detta gäller även för leverantörsbasen; ju fler leverantörer desto fler fakturor, ordrar och inleveranser. Förutom att det ger merkostnader kan det också leda till ett sämre helhetstänk och färre möjligheter att se över artiklar och material.

I våra möten med kunden tar vi fram ett konkret räkneexempel med en kalkyl som tydligt visar var man kan spara pengar och hur mycket man kan spara. Resurser kan omfördelas och fokus kan istället läggas på artikel- och materialoptimering, utveckling och optimala lösningar.

Beräkna din leverantörskostnad ›

I slutändan är det ökad lönsamhet för kunden och lägre kostnader som blir resultatet. Det lönar sig alltså att lägga alla äggen i samma korg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s