Black Friday – en riktig rakethelg

Black Friday är näst intill över, många väljer att avsluta Black Week med Cyber Monday som är idag. Från början var Black Friday handlarnas dag och Cyber Monday e-handlarnas dag, men många såg fördelarna i att köra en gemensam längre kampanj både i butiker och på nätet. Och varför inte, trenden är tydligt – konsumtionen ökar under denna helg (och vecka) rejält jämfört med andra veckor.

Sedan 2014 har försäljningen ökat med drygt 40% per år i Sverige och dagen blir mer och mer populär för varje år. Mellan 2016 och 2017 var den totala försäljningsökningen hisnande, och även i år förväntas den slå rekord.

Sverige är dessutom ett av de länder i Europa som ökar sin försäljning mest under Black Friday. Endast Danmark har en större ökning.

Detaljhandeln satsar mer än någonsin på marknadsföring inför Black Friday och man rustar för fullt. Det gäller att verkligen vara beredd på årets mest intensiva shoppingdagar, och försöka undvika allt som kan försvåra eller ta fokus från försäljningen. Att t.ex. fylla på lagret med postemballage med returfunktioner och se till att kapaciteten är maxad, är några råd vi ger till våra kunder.

Här kan du läsa vår artikel om våra tips inför storhelgerna. För även om Black Friday är över så kommer snart nästa peak – julen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s